Thursday, April 2, 2009

Hak Persamaan Kaum (5)

Terdapat satu lagi ketidaksamaan bersifat perkauman di Amerika Syarikat yang jarang mendapat publisiti. Orang Red Indian Amerika banyak menderita sepertimana ketidaksamaan kaum terhadap orang-orang Negro, hanya kerana bilangan yang kecil dan hidup dipinggiran, kerendahan taraf mereka tidak diberikan perhatian. Yang peliknya, orang-orang Red Indians ini sebenarnya adalah rakyat peribumi di Amerika Syarikat. Tanah mereka sendiri dinafikan oleh orang lain, dan mereka dikecualikan juga daripada cukai tertentu. Secara sahnya hak istimewa mereka seharusnya lebih daripada warga Amerika Syarikat yang lain. Bagaimanapun, jauh daripada menjadi satu bangsa yang berhak di Amerika, mereka sebenarnya pariah. Satu pendapat biasa bagi orang putih Amerika bila ditanyakan tentang Orang Red Indian, ialah mereka (Orang India) tidak dapat dipulihkan, dan bahawa jika anda memberi mereka wang, mereka akan lebih suka membeli kereta Cadillac daripada memperbaiki diri mereka sendiri.
Bagaimanapun, jika seorang lelaki berkulit putih menang satu perjudian dia tidak akan semestinya segera memasuki dalam bidang perniagaan bagi mengukuhkan keuntungannya. Dia juga mungkin menggunakan kemenangannya itu pada kemewahan yang beliau impikan sebelum ini. Reaksi sebegini bukan sahaja bagi orang-orang Red Indian. Ini hanyalah reaksi manusia biasa. Apa yang kurang adalah adalah satu keinginan untuk membantu Orang Red Indian Amerika ini menyatupadukan diri dengan lain-lain masyarakat Amerika. Dengan kata lain, Orang Red Indian ini, walaupun mempunyai status hak istimewa, dianggap sebagai kurang bermutu dan tidak bernilai bagi menjadi sebahagian masyarakat Amerika.
Jika Orang Red Indian Amerika tidak bertindak ganas sepertimana orang-orang Negro, ia adalah kerana jumlah mereka adalah kecil dan kerana mereka hidup berselerak dan terpisah secara geografi serta berpuak-puak (suku kaum). Pelancong yang datang ke Amerika walaupun untuk berbulan lamanya akan mendapati sukar untuk menjumpai walau seorang pun orang Red Indian. Namun begitu kemarahan mereka tetap kelihatan. Buffy St Marie, seorang penyanyi Red Indian yang terkenal diseluruh Amerika Syarikat, menyanyikan lagu mengenai tanah mereka yang telah dirampas dari nenek moyangnya dan terfikir apa yang mereka miliki sekarang.

No comments:

Post a Comment