Monday, March 2, 2009

Hak Persamaan Kaum (3)

Terdapat juga contoh diskriminasi sosial yang lain di Amerika Syarikat. Pengasingan secara ekonomi juga menyumbang kepada ketidaksamaan kaum di Amerika Syarikat sepertimana juga diskriminasi sosial dan ianya melibatkan banyak faktor. Jika ada sesiapa yang cuba menerangkan atau menjelaskan tentang diskriminasi ekonomi ini, mereka akan diterangkan dengan fakta ini bahawa ini bukanlah perkauman tetapi hanyalah semata-mata ekonomi. Orang Negro adalah tidak baik, kurang bijak, malas, tidak upaya dan tidak tahu menilai wang, untuk mendapatkan kemahiran dan menyesuaikan diri dengan pendekatan dan idea baru. Tidak ada sesiapa yang akan mengambil mereka bekerja kecuali tidak dapat dielakkan. Untuk jangkamasa panjang, adalah murah untuk mendapatkan khidmat orang putih ini kerana hasil kerja mereka adalah lebih memuaskan dan taraf mereka juga tinggi. Dan kelihatannya seperti tidak ada keperluan dan kekurangan didalam peluang pekerjaan maka kemungkinan untuk mengambil pekerja dari kalangan orang Negro ini adalah tipis.
Persoalannya sekarang adalah, jika benar orang Negro ini tidak pandai bekerja didalam bidang-bidang tertentu, mengapakah mereka ini dibawa masuk ke Amerika Syarikat awal dulu? Kita semua tahu dan sedar bahawa orang-orang Negro ini dahulu diambil dari kawasan pendalaman hutan Afrika untuk bekerja di ladang-ladang dan rumah-rumah pendatang Inggeris di Amerika Syarikat. Mereka bukan sahaja pekerja yang bagus malahan juga pandai memasak dan menjadi pembantu rumah.
Hari ini, jika orang-orang Negro ini tidak cekap dan lembap, ini adalah kerana mereka telah diasingkan secara ekonomi dan sosial untuk beberapa generasi. Masa berlalu dan orang putih telah meningkat maju, berubah dari segi gaya kehidupan, menerima pendidikan yang sempurna dan memperolehi kemahiran-kemahiran yang baru didalam perubahan keadaan dari sebuah negara berasaskan pertanian kepada sebuah negara industri berteknologi tinggi. Sementara jurang perbezaan diantara orang-orang putih dan orang-orang Negro ini bertambah besar berkurun lamanya, kecenderungan untuk merapatkan jurang ini amatlah payah. Oleh kerana disebabkan mereka ini dikatakan kelihatannya kurang pengalaman dan ketidakupayaan didalam bersaing maka mereka ini diasingkan secara ekonomi dan ini menambahkan lagi penyebab jurang diantara orang putih dan orang Negro. Namun tidak dapat dinafikan segelintir orang-orang Negro berjaya mencapai satu perkembangan dan mereka inilah yang melihat dengan rasa marah terhadap komuniti, dan keinginan untuk memperbaiki kesilapan yang telah ditempoh selama beberapa generasi. Tanpa dapat dielakkan mereka ini mengambil pendekatan keganasan yang menggegarkan dunia politik. Rusuhan, membakar bangunan malahan juga pembunuhan sebagai maksud bagi mendapatkan hak persamaan kaum.

No comments:

Post a Comment