Monday, March 2, 2009

Hak Persamaan Kaum (2)

Dimana-mana negara yang mempunyai lebih dari satu kumpulan etnik kebudayaan, persoalan kepada persamaan kaum akan membentuk suatu isu yang amat penting. Semenjak tertubuhnya Malaysia, malahan sebelumpun daripada kemerdekaan pun, persoalan ini telah menjadi fokus utama yang penting serta menjadi pertengkaran ahli politik. Dua belas tahun kemerdekaan tidak mengurangkan sedikit pun kontrovesi politik dan perbandingan antara kaum yang membangkitkan kemarahan. Tragedi 13 May 1969 membawa masalah ini kepada umum. Sekarang dan seterusnya, ini adalah masa untuk benar-benar memahami secara terang dan jelas makna dan erti persamaan kaum di Malaysia.
Persamaan kaum merangkumi beberapa aspek dan aspek ini berbeza mengikut taraf dimana komuniti itu diterima. Untuk memahami makna persamaan kaum, adalah penting untuk kita menilai dari sudut aspek apakah ianya dinilaikan. Ini juga akan memperjelaskan lagi aspek ini dinilai mengikut aspek negara lain juga.
Amerika Syarikat adalah negara pertama yang akan disebut apabila isu ini dimainkan oleh kerana mereka inilah yang sering mewarwarkan tentang hak sama rata kepada dunia keseluruhannya. Di Amerika, semua penduduk, tanpa mengira warna, bangsa atau agama adalah sama disisi undang-undang. Bagaimanapun terdapat juga beberapa negeri didalamnya yang wujud diskriminasi tetapi Perlembagaan Persekutuan seperti yang dijelaskan oleh mahkamah bahawa orang Negro juga mempunyai hak sama rata (persamaan kaum) sebagaimana warganegara Amerika yang lain. Ketidaksaaman kaum di Amerika bukanlah dari segi diskriminasi undang-undang tetapi diasingkan atau ditolak dari segi sosial dan ekonomi. Persamaan kaum tetapi diasingkan dari segi sosial dan ekonomi ini adalah lebih teruk dan hina daripada ketidaksamaan kaum sebelum undang-undang itu wujud sekalipun.
Apakah kedudukan orang Negro di Amerika Syarikat? Seperti yang telah dinyatakan didalam Perlembagaan Amerika Syarikat dengan pindaan Ketigabelas, Empatbelas dan Limabelas, memberi status hak yang sama seperti warganegara yang lain di Amerika Syarikat. Penerangan dan penjelasan awal Perlembagaan pada mulanya agak berat sebelah namun keputusan Mahkamah Persekutuan telah menetapkan mengatasi hakim yang terlibat pada mulanya. Dengan ini tidak dapat dinafikan persamaan kaum telah wujud di Amerika Syarikat tanpa boleh diragui lagi. Jika ada pergolakkan dan rusuhan kaum di Amerika Syarikat ini bukanlah kerana diskriminasi tentang perlembagaan tetapi diskriminasi tentang tahap sosial dan ekonomi orang -orang Negro.
Diskriminasi terhadap sosial dan ekonomi memberi lebih kesan dan memalukan berbanding diskriminasi undang-undang. Roxbury di Boston misalnya, suku dari penduduk bandar itu adalah orang Negro, seperti juga mana-mana bandar di Amerika Syarikat. Apa yang membuatkan Roxbury seperti penempatan terpencil orang Negro adalah kerana diskriminasi secara senyap yang dibuat agar orang putih keluar dari mana-mana penempatan yang mana orang Negro mula memasukinya. Oleh yang demikian, sebaik sahaja orang Negro mampu untuk membeli rumah dikawasan bandar dan memasukinya, bilangan besar orang putih ini akan mengklasifikasikan tempat itu sebagai penempatan orang Negro. Bila sahaja tempat tinggal itu dikosongkan, orang putih tidak akan menduduki atau membeli tempat itu dan nilai harta disitu akan turun atau susut. Orang Negro yang kurang mampu akan memasuki tempat itu dan kawasan itu akan menjadi penempatan orang miskin. Apa yang menjadikan pengasingan ini berlaku dalah tidak lebih dan tidak bukan, pengasingan sosial. Di seluruh Amerika proses ini berlaku dan terus berkembang. Tidak ada undang-undang yang memaksa seseorang untuk kekal tinggal dimana sahaja mereka berhajat untuk mengosongkannya. Disana juga tidak ada ketetapan bagi memaksa orang putih untuk tinggal berdekatan dengan orang Negro. Pengasingan kaum dengan itu terus berlanjutan di Amerika Syarikat dan menyebabkan ketidaksamaan kaum berlaku walaupun adanya undang-undang persamaan kaum.

No comments:

Post a Comment